luni, 17 noiembrie 2008

Dumnezeu - cel mai bun pariu.

Bine, rau, Rai, iad, religie, mantuire, Iisus, Dumnezeu. Exista? Exista Dumnezeu? Multi ar spune da. Ei sunt crestinii. Altii ar spune nu. Ateii. Majoritatea ar spune nu stiu. Li s-a dat si lor un nume: agnosticii. Cu alte cuvinte cei care isi pun intrebari. Si ceilalti isi pun intrebari, aceleasi intrebari ca si agnosticii. Diferenta consta in faptul ca acestia din urma nu gasesc raspunsul la atatea intrebari. Exista Dumnezeu? "Cu siguranta! Dumnezeu e in tot si in toate!", ar spune ferm credinciosul. Nici ateul nu ar sta pe ganduri si ti'ar arunca un:"Nu!" rece. "Nu am cum sa dovedesc asta.", ar spune agnosticul. "Totusi, nu am reusit sa demonstrez nici ca nu exista."
Si pana la urma, exista Dumnezeu? Hai sa privim problema altfel. Sa lasam de o parte punctul de vedere religios si sa privim problema din punct de vedere matematic si logic.

Ne imaginam o moneda. O moneda normala, cu doua fete. Pe o fata scrie "Exista Dumnezeu". Pe cealalta "Nu exista Dumnezeu". Din punct de vedere matematic, probabilistic, sansa(probabilitatea) de a obtine o fata este aceeasi cu cea de a obtine cealalta fata. 1/2. In aceeasi masura eu am dreptul de a-mi alege credinta. Exista sau nu Dumnezeu.
Daca eu nu cred in Dumnezeu, iar la "aruncarea monedei" se obine "Nu exista Dumnezeu", atunci nu am pierdut nimic. Viata mea va merge in continuare la fel. Daca, insa, voi obtine "Exista Dumnezeu", atunci imi voi ispasi pedeapsa pentru pacatele si necredinta mea in focurile iadului.
Daca imi duc viata de zi cu zi cu credinta in Dumnezeu si moneda imi va indica faptul ca "Nu exista Dumnezeu", din nou nu am pierdut nimic. Dupa moarte nu va fi nimic, iar asta nu a avut nicio influenta asupra vietii mele. Si daca voi obtine, totusi, "Dumnezeu exista"? Atunci viata de apoi ma va gasi in ceruri, alaturi de Dumnezeu, inconjurat de dragostea si bunatatea sa.
[Pariul lui Blaise Pascal]


In concluzie, exista un singur pariu ce poate fi numit "cel mai bun". Si acesta este: Dumnezeu exista. Matematic(n.a. cat si spiritual) Dumnezeu este cel mai bun pariu. Tu ce alegi?

Niciun comentariu: